Bolagsrätt

Såväl börsnoterade bolag som mindre ägarledda företag omfattas av bolagsrätten, också kallad associationsrätten. Bolagsrätt är ett högprioriterat område hos Adacta. Vårt team med erfarna affärsjurister har djupgående expertis inom det affärs- och bolagsrättsliga fältet och kan bistå ditt företag vid bland annat bolagsbildning, överlåtelser och förvärv, upprättande av ägaravtal och due diligence.

Bolagsbildning

Vid bolagsbildning krävs ett gediget förarbete för att få alla handlingar på plats. Vi tar ett helhetsgrepp om den juridiska processen och sköter all kontakt med Bolagsverket.
Vilken bolagsform passar dig bäst? Läs mer här.

Överlåtelser

Adacta har erfarenhet av såväl små som stora företagsöverlåtelser, och kan hjälpa er igenom hela processen med er planerade överlåtelse, från uppstart till slutförande.

Ägaravtal/kompanjonsavtal

När ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag ägs av flera personer bör ett ägaravtal, eller kompanjonsavtal som det också kallas, alltid upprättas för att definiera ansvars- och arbetsfördelningen mellan ägarna. Då klargörs hur den dagliga driften av företaget ska skötas, och risken för framtida tvister minskar.

Det finns inga tydliga ramar för hur ett ägaravtal ska se ut, så vi hjälper er att skräddarsy ett avtal som formar en juridiskt bindande överenskommelse mellan delägarna.

Due diligence/Företagsbesiktning

Due diligence är ett annat ord för företagsbesiktning och utgör ofta ett avgörande steg inför en företagsöverlåtelse. För att få ett grepp om företaget samlar vi in, kartlägger och analyserar juridisk information för att säkerställa bland annat att alla avtal är i ordning, att tillstånd är uppfyllda och att de immateriella rättigheterna är skyddade.

Denna information är värdefull under förhandlingar, och kan också vara utslagsgivande för om ni alls vill genomföra affären.

parallax image

Kontakta oss

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.